Ebel
“Ebel – „Architekci czasu“ od 1911 roku
Historia szwajcarskiej marki Ebel sięga początku XX wieku. Manufaktura ta znana jest przede wszystkim ze swoich gustownych projektów, jak również z bransolet, które kształtem przypominają fale.
Tym, co wyróżnia markę Ebel pośród innych producentów, są jej eleganckie zegarki damskie. Można śmiało stwierdzić, że firma ta specjalizuje się w spełnianiu kobiecych potrzeb, ponieważ około 80 % jej produktów stworzonych zostało z myślą o eleganckich i pewnych siebie kobietach. Jedną z najbardziej znanych kolekcji marki Ebel jest seria Beluga. Za nią plasuje się seria Sportwave, która skierowana jest do wszystkich miłośników i miłośniczek zegarków sportowych. Modele z tej serii wyposażone są w słynne bransolety ze stali szlachetnej, które kształtem przypominają fale morskie. Faliste i często dwukolorowe ogniwa tych bransolet sprawiają wrażenie, jak gdyby znajdowały się w ciągłym ruchu. Po raz pierwszy tego typu bransoleta wykorzystana została w modelu Sport Classique z roku 1977. Kolejną słynną kolekcją Ebel jest seria 1911, której nazwa nawiązuje do roku powstania tej szwajcarskiej manufaktury.
Firma Ebel została założona przez przemysłowca i zegarmistrza Eugène'a Bluma oraz jego żonę Alice Lévy 15. lipca 1911 roku. Pierwsza pracownia marki znajdowała się w miejscowości La Chaux-de-Fonds, którą do dzisiaj uważa się za kolebkę szwajcarskiej branży zegarkowej. Sama nazwa Ebel powstała natomiast z połączenia nazwisk ich założycieli: Eugène Blum Et Lévy. Pierwszy stworzony przez tę parę zegarek pojawił się w sprzedaży już w roku 1912. W następnych latach Ebel zajmował się głównie produkcją tzw. marek firmowych, czyli tworzeniem kompletnych zegarków dla innych międzynarodowych manufaktur. Większa część zysków firmy pochodziła z tego właśnie źródła. Międzynarodową sławę zapewnił marce Ebel wnuk jej założycieli Pierre-Alain Blum, który w 1975 roku zgodził się na produkowanie zegarków dla marki Cartier. Oprócz tego przyczynił się on również do powstania modelu Sport Classique, który jako pierwszy wyposażony został w bransoletę kształtem przypominającą fale. Ebel rozprowadzał swoje zegarki także pod nazwą Paul Breguette. Oferowane były one jednak wyłącznie na rynku amerykańskim. Od stycznia 2004 roku marka ta należy do amerykańskiej Movado Group.
Ebel - najnowocześniejsza technika
Dzięki niezłomności Pierre'a-Alaina Bluma marka Ebel stała się synonimem pierwszorzędnej jakości. Nie zważając na koszta, kategorycznie odrzucił on propozycję przeniesienia produkcji do Azji. Nie zgodził się on również na to, aby pojedyncze części, takie jak koperty, paski czy cyferblaty, wytwarzane były poza granicami Szwajcarii. Dzięki tym decyzjom marka Ebel uważana jest dziś za uosobienie najwyższej klasy i starannego wykonania. Na jej repertuar składają się zarówno zegarki mechaniczne z naciągiem automatycznym, jak i modele z mechanizmami kwarcowymi. Opracowywaniem tych pierwszych marka Ebel zajmuje się od samych początków istnienia. Jednym z jej pierwszych zegarków automatycznych był zaprezentowany w 1928 roku model Ebello. Ten umieszczony w wysuwanym etui czasomierz mógł być używany nie tylko jako zegarek kieszonkowy, ale także jako zegar biurkowy. Wykorzystany w nim mechanizm ślizgowy jest jednym z patentów firmy. Dzięki temu urządzeniu podczas zamykania i otwierania etui bęben sprężyny naciągał się. Kolejnym sukcesem marki Ebel był zaprezentowany w 1955 roku złoty kaliber 96 z naciągiem manualnym. Tym, co go wyróżniało, była jego niewielka wysokość wynosząca jedyne 1,7 mm.
Do nowszych wynalazków marki Ebel należy kaliber automatyczny 137, który został zaprojektowany we współpracy z Nouvelle Lémania. Ten wyposażony w funkcję chronografu mechanizm zaprezentowano w roku 1995, po pięciu latach intensywnych prac projektowych. Za wzór posłużyły konstruktorom dwa inne mechanizmy: powstała w 1973 roku Lemania 1340 oraz jej następczyni, czyli Lemania 1352. Pierwszy z tych mechanizmów jest kalibrem automatycznym ze zintegrowaną funkcją chronografu. Wyposażono go w tzw. "stop sekundę" oraz 24-godzinny cyferblat. Jego rezerwa chodu sięga 44 godzin, podczas gdy w kalibrze 137 wynosi ona 48 godzin. Kolejnym interesującym elementem mechanizmu 137 jest umieszczony na kulkowych łożyskach wahnik, dzięki któremu sprężyna nakręca się w obu kierunkach. Jego średnica wynosi 31 mm, a jego wysokość 6,4 mm. Szwajcarski Instytut Testów Chronometrycznych (COSC) po przeprowadzeniu serii testów sklasyfikował go jako chronometr, potwierdzając tym samym jego dokładność. Mechanizm o numerze 137 wykorzystano m.in. w serii 1911 BTR. Do rodziny kalibrów tworzonych przez markę Ebel należą oprócz tego kaliber automatyczny 139, kaliber 240 z funkcją drugiej strefy czasowej (GMT) oraz 288 z kalendarzem wiecznym.
Ponadczasowy design dla kobiet i mężczyzn
Eugène Blum i jego żona Alice Lévy od samego początku kładli duży nacisk na wybór odpowiedniego designu dla swoich produktów. Większość decyzji w tym względzie podejmowała Alice, która była obdarzona niezwykłym zmysłem estetycznym. Do jej projektów należą m.in. powstały w latach 20. ubiegłego wieku zegarek z ośmiokątną kopertą. Stworzyła ona również wysadzane brylantami, szmaragdami i onyksami bransolety, które stały się znakiem rozpoznawczym marki Ebel. Innym charakterystycznym dla tego producenta elementem jest "falowana" bransoleta, która została zaprojektowana w 1977 roku przez szwajcarskiego projektanta Eddy'ego Schoepfera. Powstała ona na zlecenie Pierre'a-Alaina Blume, któremu zależało na stworzeniu "typowego zegarka Ebel", który wyróżniałby się na tle innych marek. W wyniku współpracy z Schoepferem powstał model Sport Classique. Ten skierowany głównie do mężczyzn zegarek wyróżnia zestaw pięciu złotych śrubek umieszczonych na kopercie. Ponadto, w modelu tym nie sposób rozróżnić, gdzie kończy się koperta, a gdzie zaczyna się bransoleta.
Falista bransoleta nie jest jednak elementem wykorzystywanym wyłącznie w zegarkach męskich. Znajduje ona zastosowanie również w niektórych kolekcjach damskich, takich jak Classic oraz Wave. Bransoleta w tych modelach jest często dwukolorowa - jej wykonywane ze stali szlachetnej ogniwa uzupełniane są delikatnymi złotymi akcentami. Koperty zegarków z kolekcji Classic są ponadto zdobione 5 śrubami, a w niektórych modelach lunety dodatkowo wysadza się 40 diamentami. Kamienie te można odnaleźć również w niektórych modelach z kolekcji Beluga oraz Brasilia. Drugą z wymienionych serii wyróżniają oprócz tego czworokątne koperty, które nawiązują do niestandardowych kształtów innych znanych marek, takich jak Cartier oraz Jaeger-LeCoultre. Połączenie klasycznego i nowoczesnego designu jest także cechą zegarków z kolekcji X-1. Przyciągają one uwagę przede wszystkim ze względu na wykorzystanie nietypowych materiałów, takich jak biała lub czarna ceramika.
Ebel - ulubieniec gwiazd
Mniej więcej od końca lat 80. ubiegłego wieku Ebel wykorzystuje koncepcję tzw. testimonial marketing, czyli marketingu referencyjnego. Oznacza to, że do promocji marki wykorzystywane są wizerunki rozpoznawalnych i popularnych osób. W myśl tej strategii twarzami szwajcarskiej marki stały się legendy tenisa takie jak Boris Becker oraz Andre Agassi. Również niemiecką top-modelkę Claudię Schiffer można było zobaczyć z zegarkiem Ebel na ręce. Szwajcarski producent zwrócił na siebie uwagę także poprzez inne formy swojej działalności. Zgodnie ze swoim mottem „Architekci czasu“ Ebel zajmuje się restaurowaniem starych budowli. Skorzystała na tym m.in ceglana fasada jednego z historycznych budynków znajdujących się w sercu Manhattanu. Obecnie budynek ten służy za amerykańską siedzibę marki. Centrum prasowe przedsiębiorstwa znajduje się również w znanej budowli, jaką jest zaprojektowana przez słynnego architekta Le Corbusiera Villa Turca w La Chaux-de-Fonds.