Wempe – precyzyjne czasomierze z Glashütte
Niemiecka marka Wempe Glashütte znana jest z tego, że wszystkie swoje zegarki certyfikuje jako chronometry. Modele z kolekcji Chronometerwerke napędzane są kalibrami manufakturowymi, a najlepsze, platynowe wydania posiadają ponadto tourbillon.
This page contains information about:
- 5 powodów, dla których warto kupować zegarki marki Wempe Glashütte
- Certyfikowana niemiecka precyzja
- Ile kosztują modele Wempe Glashütte?
- Ceny modeli z kolekcji Chronometerwerke
- Ile kosztują modele tonneau marki Wempe Glashütte?
- Ceny modeli z kolekcji Zeitmeister
- Ile kosztują modele lotnicze marki Wempe?
- Ceny skomplikowanych modeli Zeitmeister
- Wempe i obserwatorium z Glashütte
- Certyfikowanie chronometrów w Niemczech
- Wempe – przedsiębiorstwo rodzinne z długą historią
5 powodów, dla których warto kupować zegarki marki Wempe Glashütte
- Precyzyjne chronometry prosto z Niemiec
- Zegarki z kolekcji Chronometerwerke z kalibrami manufakturowymi
- Najdroższy model powstaje z platyny i posiada tourbillon
- Zegarki z kolekcji Zeitmeister wyróżnia doskonały stosunek ceny do jakości
- Modele Zeitmeister z szwajcarskimi mechanizmami i stworzoną przez Wempe precyzyjną regulacją
Certyfikowana niemiecka precyzja
Precyzja i najwyższa jakość - tak w skrócie określić można zegarki marki Wempe Glashütte. Pochodzący z niewielkiego saksońskiego miasteczka producent uważany jest za specjalistę w dziedzinie chronometrów i może się poszczycić długą tradycją ich produkcji. Każdy z zegarków manufaktury jest certyfikowany jako chronometr.
Modele Wempe podzielić można na dwie kolekcje: Chronometerwerke i Zeitmeister. Ta ostatnia składa się ze sportowo-eleganckich czasomierzy napędzanych szwajcarskimi mechanizmami, które producent samodzielnie modyfikuje i wyposaża we własny system regulacji. W zależności od kalibru, Wempe może je także rozbudowywać o dodatkowe elementy, na przykład funkcję stop sekundy. Pośród kolekcji można ponadto odnaleźć chronografy, modele nurkowe i lotnicze, a także zegarki damskie z mechanizmami kwarcowymi.
Warto również wspomnieć, że luksusowe czasomierze z serii Chronometerwerke napędzane są wyłącznie przez kalibry manufakturowe. Na szczególną uwagę zasługuje model z tourbillonem i platynową kopertą w kształcie tonneau . Zamontowano w nim kaliber CW 1, który Wempe Glashütte opracował we współpracy z Nomosem – innym pochodzącym z Glashütte producentem. Werk rozpoznać można po ozdobionej szlifem paskowym płycie 3/4 i ręcznie grawerowanym klocku balansu. Inne charakterystyczne elementy to niebieskie śruby, złote szatony, regulacja w kształcie łabędziej szyi i przykręcany balans. Wyposaża się go ponadto w funkcję stop sekundy, która jest niezbędna, aby mechanizm mógł otrzymać niemiecki certyfikat chronometru.
Ile kosztują modele Wempe Glashütte?
Model | Szacowana cena | Materiał | Właściwości |
Chronometerwerke Tourbillon | 79 500 euro | platyna | tourbillon, seria limitowana do 25 egzemplarzy |
Chronometerwerke Automatic | 15 000 euro | żółte złoto | kaliber manufakturowy z naciągiem automatycznym i datownikiem |
Zeitmeister Aviator Watch Ceramic Chronograph | 3600 euro | ceramika | chronograf |
Zeitmeister Sport Diver's Chronograph | 3375 euro | stal szlachetna | chronograf, wodoszczelność do 300 m (30 barów), ceramiczna luneta |
Zeitmeister Chronograph Moon-Phase Full Calendar | 3500 euro | stal szlachetna | chronograf, pełny kalendarz, wskaźnik faz księżyca |
Zeitmeister World Time | 1850 euro | stal szlachetna | funkcja czasu światowego |
Zeitmeister Aviator Watch Automatic | 1400 euro | stal szlachetna | mechanizm automatyczny, datownik |
Ceny modeli z kolekcji Chronometerwerke
Pośród kolekcji Chronometerwerke znajdziesz prawdziwe arcydzieła marki Wempe. Zegarki wyróżnia klasyczny i dosyć minimalistyczny design. Przykładowo: model z małą sekundą posiada tylko trzy wskazówki i filigranowe indeksy. Subtarczę z sekundnikiem umieszczono natomiast ponad godziną 6. Zegarek oferowany jest w wersji ze stali szlachetnej i 18-karatowego żółtego złota. Napędza go mechanizm CW3.1 z naciągiem manualnym. Wykorzystana w nim funkcja stop-sekundy umożliwia zatrzymanie chronometru z dokładnością co do sekundy. Cena katalogowa dla wersji stalowej wynosi 5950 EUR. Za złoty zegarek zapłacisz natomiast 12 450 EUR.
Wariant Chronometerwerke Power Reserve oprócz małej sekundy dysponuje wskaźnikiem rezerwy chodu. Znajduje się on poniżej dwunastki i jest zrealizowany w formie dodatkowej tarczy z małą wskazówką. Zadaniem wskaźnika rezerwy chodu jest informowanie o ilości czasu pozostałego do momentu całkowitego wyczerpania energii w mechanizmie. W przypadku omawianego modelu rezerwa chodu wynosi 42 godziny. Koperty dla tego zegarka powstają ze stali szlachetnej lub 18-karatowego złota. Indeksy godzinowe mogą mieć formę sztabek, cyfr arabskich lub rzymskich. Warianty ze stali szlachetnej oferowane są za około 6000 euro. Ceny wydań z żółtego złota utrzymują się natomiast w granicach 14 000 euro.
Kolekcja Chronometerwerke oferuje ponadto modele automatyczne. Można je rozpoznać po 41-milimetrowych, okrągłych kopertach ze stali szlachetnej lub złota. Wyposaża się je w cyferblaty ze skalą minutową przypominającą tory kolejowe, które robią wrażenie bardzo uporządkowanych. Elegancki wygląd podkreślają ponadto wskazówki w kształcie liści. Czasomierze napędza kaliber CW4. Posiada on typową dla modeli z Glashütte płytę 3/4, niebieskie śruby i zdobione elementy. Wzrok przyciąga odpowiedzialny za nakręcanie sprężyny decentralny wahnik. Aby stać się właścicielem tego stalowego czasomierza, będziesz się musiał przygotować na wydatek rzędu 7000 euro. Zgodnie z listą cen wersja z żółtego złota kosztuje niecałe 15 000 euro.
Ile kosztują modele tonneau marki Wempe Glashütte?
Na szczególną uwagę zasługuje limitowany do 25 egzemplarzy zegarek z tourbillonem , który wyceniony został na 79 500 euro. Zastosowany w nim tourbillon wyróżnia się tym, że elementy napędu, takie jak balans i wychwyt umieszczono w specjalnej ruchomej klatce, która w ciągu minuty wykonuje jeden obrót wokół własnej osi. Obroty te minimalizują wpływ siły ciężkości na mechanizm i poprawiają jego dokładność chodu. Model ten wykonywany jest z platyny próby 950, cyferblat posrebrzany i ozdabiany cyframi arabskimi 3, 6, 9 i 12. Tourbillon znajduje się w nim u dołu tarczy, ponad godziną 6. Zegarek wyposaża się ponadto w kaliber manufakturowy z naciągiem manualnym, którego rezerwa chodu sięga aż 40 godzin. Całości dopełnia obła koperta o wymiarach 51 mm x 40,90 mm x 13,70 mm i dekiel ze szkła szafirowego.
Jeśli jesteś miłośnikiem dużych zegarków tonneau i nie upierasz się przy tourbillonie, na pewno zainteresuje Cię model Wempe Chronometerwerke XL . Producent oferuje go w wersji ze stali szlachetnej lub żółtego złota. Obie posiadają przezroczyste dekle umożliwiające podziwianie pracy kalibru manufakturowego CW1. Wempe zaprojektował go przy współpracy z marką Nomos i wyposażył go w podwójny bęben sprężyny, co zapewniło mu aż 80-godzinną rezerwę chodu. W wersji stalowej Chronomaterwerke XL kosztuje 4250 euro. Za złoty egzemplarz będziesz musiał natomiast zapłacić 9850 euro.
Ceny modeli z kolekcji Zeitmeister
Inwestując w zegarki z serii Zeitmeister otrzymasz chronometry o doskonałym stosunku jakości do ceny . Wempe oferuje tutaj szeroki wybór modeli, które pasują do niemal każdego gustu. Najtańsze z nich napędzane są mechanizmami kwarcowymi. Nikogo nie trzeba przekonywać o ich zaletach: są jeszcze bardziej precyzyjne niż modele mechaniczne. Na serię kwarcową składają się głównie stalowe zegarki damskie, które wyposaża się w stalowe bransolety lub skórzane paski. Dostępne są również zdobione brylantami, pozłacane wydania. Średnica ich kopert wynosi 31 mm lub 38 mm. Najtańsze warianty nie przekraczają przy tym kwoty 1000 euro.
Na szczególną uwagę zasługują jednak modele Zeitmeister wyposażone w kalibry automatyczne i funkcję chronografu. Montuje się w nich kaliber ETA Valjoux 7753. Stanowi on zmodyfikowaną wersję mechanizmu 7750 będącego najpopularniejszym automatycznym werkiem chronografu w historii. W przypadku wydania 7753 licznik minutowy znajduje się na wysokości godziny 3, a nie jak w 7750 pod 12.
W niektórych modelach Wempe stosuje jednak kaliber ETA Valjoux 7751. Oprócz funkcji chronografu oferuje on także wskaźnik faz księżyca i pełny kalendarz, czyli bieżący dzień tygodnia, datę i miesiąc. Należy pamiętać, że w miesiącach krótszych niż 31 dni, a zatem pięć razy w roku, kalendarz wymagał będzie ręcznej korekty. W mechanizmie 7751 dokonuje się jej za pomocą koronki i funkcji szybkiej korekty daty. Jeśli chodzi o design, chronografy Wempe wyróżniają się sportową elegancją. Łączą w sobie klasyczne materiały, takie jak paski z krokodylej skóry i sportowe funkcje, jak na przykład skalę tachymetryczną. Pozwala ona na określanie prędkości na wyznaczonym dystansie.
W tego typu element wyposażony został między innymi model Wempe Zeitmeister Sport Chronograph . Zamiast paska zegarek posiada jednak stalową bransoletę. Użytkownik ma przy tym możliwość wyboru pomiędzy srebrnym a czarnym cyferblatem. Czasomierz oprze się ponadto ciśnieniu wody jakie panuje na głębokości 100 m (10 barów). Cena katalogowa tego chronometru opiewa na 2975 euro. Osobom zainteresowanym posiadaniem jednostronnie obrotowej lunety i wodoszczelności na poziomie 300 m (30 barów), polecamy model Wempe Zeitmeister Sport Diver's Chronograph . Napędza go mechanizm Sellita SW500, który praktycznie nie różni się od kalibru Valjoux 7750. Na uwagę zasługuje także wkładka lunety, którą wykonano z ceramiki, dzięki czemu jest wyjątkowo odporna na zarysowania. Zakup tego 45-milimetrowego chronografu nurkowego będzie się wiązał z wydatkiem 3375 euro.
Ile kosztują modele lotnicze marki Wempe?
Do kolekcji Zeitmeister należą również klasyczne zegarki lotnicze. Posiadają czarne cyferblaty oraz jasno świecące wskazówki i indeksy. Dzięki temu zegarki pozostają czytelne również w nocy. Całości dopełniają cyfry arabskie. Najlepszy model z tej kolekcji rozpoznać można po 44-milimetrowej, ceramicznej kopercie i funkcji chronografu. Natomiast za zatrzymywanie czasu odpowiedzialny jest w nim kaliber Valjoux 7753. Producent wycenił ten całkowicie czarny model lotniczy na 3600 euro.
Wydania ze stali nierdzewnej mają wielkość 42 mm i kosztują tylko 2175 euro. Producent oferuje także warianty Zeitmeister Pilot's Watch Chronograph XL z 45-milimetrowymi, stalowymi kopertami. Montuje się w nich kaliber ETA A.07.211. Aby stać się właścicielem tego czasomierza, trzeba będzie zainwestować 2500 euro.
Najtańsze są klasyczne zegarki lotnicze z trzema wskazówkami. Wersja 38-milimetrowa z datownikiem i kalibrem automatycznym kosztuje tylko 1400 EUR. Za wydanie 45-milimetrowe zapłacisz natomiast około 700 euro więcej.
Ceny skomplikowanych modeli Zeitmeister
Wempe Glashütte produkuje również skomplikowane modele. Najlepsze z nich wyposaża się w chronograf, wskaźnik faz księżyca, kalendarz i mechanizm ETA Valjoux 7751. Do zegarków dobrać można stalową bransoletę lub pasek ze skóry krokodyla. W wersji nienoszonej kosztują one około 3500 euro.
Osobom dużo podróżującym spodobają się natomiast modele Wempe Zeitmeister World Time . Można na nich odczytać godzinę dla wszystkich 24 stref czasowych. Poszczególne strefy umieszczone zostały na krawędzi cyferblatu, w jego centrum znajduje się natomiast obrotowy dysk ze skalą 24-godzinną. Aby stać się właścicielem tego stalowego zegarka trzeba będzie zainwestować 1850 euro.
Wempe i obserwatorium z Glashütte
Niemieckie przedsiębiorstwo jubilerskie Wempe posiada bardzo duże doświadczenie na polu precyzyjnych pomiarów czasu. W 1938 roku dokonało ono przejęcia firmy Hamburger Chronometerwerke GmbH. Spółka ta została założona trzydzieści trzy lat wcześniej przez bremeńskich oraz hamburskich armatorów i zajmowała się produkcją precyzyjnych zegarów pokładowych.
Zegary pokładowe były dawniej niezwykle ważnymi elementami wyposażenia statków, które dzięki nim mogły precyzyjnie określać swoją pozycję. Ich wskazania – w zestawieniu z długością geograficzną – pozwalały uniknąć błędnych decyzji nawigacyjnych. Pierwsze tego typu urządzenie stworzył w 1759 roku Brytyjczyk John Harrison.
Po nabyciu hamburskiej spółki Chronometerwerke przedsiębiorstwo Wempe szybko dokonało kolejnego awansu w przemyśle zegarkowym. W latach 30. ubiegłego wieku firma nawiązała współpracę z Ottonem Lange, którego dziadek – Ferdinand Adolph Lange – był założycielem niemieckiego zagłębia zegarmistrzowskiego w saksońskim Glashütte. Obie strony wspólnymi siłami próbowały stworzyć w tamtejszym obserwatorium astronomicznym placówkę badawczą i szkoleniową dla adeptów sztuki konstruowania zegarków. Niestety, wybuch II wojny światowej oraz późniejszy podział Niemiec na części wschodnią i zachodnią pokrzyżowały te plany.
Dopiero w 2006 roku udało się firmie Wempe stworzyć w Glashütte pierwszą niezależną niemiecką instytucję, która specjalizuje się w certyfikowaniu chronometrów . Zgodnie z dawnymi planami powstała ona w nieczynnym obserwatorium astronomicznym, a oficjalny patronat nad nią objął Urząd Miar i Wag kraju związkowego Turyngia. W tym samym budynku odbywa się produkcja zegarków z dwóch czołowych kolekcji Wempe – Zeitmeister i Chronometerwerke. Ponadto, firma prowadzi w nim również największy w Europie warsztat naprawczy dla zegarków wszystkich najważniejszych marek.
Certyfikowanie chronometrów w Niemczech
W Niemczech kryteria testowania chronometrów określa norma DIN 8319. Zdefiniowane w niej zakresy tolerancji odpowiadają szwajcarskim standardom opisanym w normie ISO 3159. Jedna z ważnych różnic między procesami testowania polega na tym, że w Niemczech sprawdza się cały zegarek , podczas gdy w Szwajcarii wyłącznie jego mechanizm. Innymi słowy, Szwajcarzy najpierw sprawdzają werk i dopiero po nadaniu certyfikatu montują go w kopercie zegarka.
Zgodnie z normą DIN 8319 testowanie chronometru powinno trwać piętnaście dni. Pomiary kontrolne odbywają się w pięciu położeniach przestrzennych: „cyferblat ku dołowi”, „cyferblat ku górze”, „koronka po lewej”, „koronka ku górze”, „koronka ku dołowi”. Podczas dwóch tygodni testów zegarek nie powinien wykazywać błędu wskazań w zakresie od -4 do +6 sekund na dzień. Badania są przeprowadzane w trzech temperaturach – 8, 23 i 38 °C – oraz przy wilgotności powietrza wynoszącej 50 procent. Kalibry zegarków są nakręcane automatycznie przy pomocy odpowiedniej aparatury. Jeżeli dany model posiada komplikacje, są one uruchamiane dopiero w dziesiątym dniu testów. Metoda ta pozwala na lepsze sprawdzenie wpływu działania komplikacji na chód całego mechanizmu.
Wempe – przedsiębiorstwo rodzinne z długą historią
Historia niemieckiej firmy jubilerskiej Wempe rozpoczyna się w roku 1878, kiedy pochodzący z północnych Niemiec przedsiębiorca Gerhard D. Wempe założył swój pierwszy samodzielny warsztat zegarmistrzowski. Oprócz naprawy zegarków właściciel zajmował się sprzedażą modeli używanych. Interes Wempego – którego w branży określano przydomkiem „Gülden Gerd” – odniósł sukces między innymi dzięki starannej aranżacji witryn sklepowych. Kunsztownie dekorowane okna wystawowe są do dziś znakiem rozpoznawczym salonów Wempe.
W 1894 roku ważna strategicznie filia Wempe powstała w Oldenburgu na północnym zachodzie Niemiec. W tym samym roku Gerhard Wempe udał się do Szwajcarii w celu nawiązania kontaktów biznesowych, co później umożliwiło sprzedaż większej ilości zegarków z górnego segmentu cenowego. Trzynaście lat później, w roku 1907, założony został główny zakład w Hamburgu, który jest do dziś siedzibą firmy.
Po śmierci Gerharda Wempego w 1921 roku kierownictwo w spółce przejął jego syn Herbert. Zgodnie z zaleceniami ojca kontynuował on jednolitą strategię marketingową, którą można dziś określić mianem jednej z pierwszych nowoczesnych „corporate identity”. Innym doskonałym posunięciem nowego szefa firmy było znaczne rozbudowanie systemu obsługi klientów. Przedsiębiorstwo Wempe do dziś zajmuje się naprawami zegarków od uznanych producentów, takich jak A. Lange & Söhne, Rolex czy Patek Philippe.
W 1963 roku spółka została przejęta przez Hellmuta Wempe. Pod jego przewodnictwem przedsiębiorstwo weszło na rynek międzynarodowy. Obecnie Wempe dysponuje 29 filiami nie tylko w Berlinie, Frankfurcie i Kolonii, ale również w Nowym Jorku na słynnej Fifth Avenue. Ponadto, jeden z butików znajduje się na statku wycieczkowym MS Europa, który wykonuje rejsy dookoła świata.