Laco – więcej niż zegarki lotnicze
Marka Laco kojarzona jest przede wszystkim z zegarkami lotniczymi w stylu z lat 40. Producent oferuje jednak znacznie więcej. Pośród jego oferty odnaleźć można także nowoczesne modele sportowe i eleganckie zegarki wieczorowe w stylu Bauhaus.
5 powodów, dla których warto kupować zegarki Laco
- Nowoczesne kolekcje zegarków sportowych i taktycznych
- Zegarki lotnicze w typie Baumuster A i B
- Kolekcja Erbstück: vintage'owy charakter osiągnięty dzięki sztucznemu postarzaniu
- Najlepsze modele wyposaża się w mechanizmy ETA wykończone w stopniu Elaboré
- Eleganckie zegarki wieczorowe z kolekcji Classic
Autentyczne zegarki pokładowe i eleganckie modele wieczorowe
Pochodząca z Pforzheim marka Laco od 1925 roku stanowi integralną część niemieckiej branży zegarmistrzowskiej. Producent znany jest przede wszystkim dzięki swoim modelom lotniczym, które do dzisiaj stanowią istotny element jego oferty. Odnaleźć je można pośród trzech kolekcji: Original, Basic i Special Models.
Wszystkie trzy rozpoznać można po solidnych, stalowych kopertach o średnicach od 39 mm do 55 mm, wytrzymałych, skórzanych paskach z nitami oraz cyferblatach inspirowanych zegarkami lotniczymi i pokładowymi z lat 30. i 40. Laco oferuje ponadto modele nawiązujące do kokpitów klasycznych samolotów, takich jak Spirit of St. Louis, Ju-52 czy DC-3.
Najlepsze z zegarków lotniczych wyposaża się w mechanizmy automatyczne i manualne szwajcarskiej marki ETA. Wszystkie mogą się poszczycić wykończeniem na poziomie Elaboré. W modelach podstawowych montuje się natomiast werki automatyczne japońskiej marki Miyota lub mechanizmy kwarcowe szwajcarskiego producenta Ronda.
Laco oferuje jednak nie tylko modele lotnicze. Pośród jego oferty odnaleźć można także wykonane w stylu vintage zegarki morskie oraz najróżniejsze chronografy – od nowoczesnych wariantów taktycznych po wydania bardziej sportowe. Całości dopełniają eleganckie zegarki wieczorowe w stylu Bauhaus.
Ile kosztują zegarki Laco?
Model | Szacowana cena | Mechanizm | Właściwości |
Replika 55 | 3450 euro | ETA 6497-1 Elaboré | naciąg manualny, 55-milimetrowa średnica |
Münster Erbstück | 1950 euro | ETA 2824-2 Elaboré | sztucznie postarzany |
Seven Seas | 1940 euro | ETA 2824-2 Elaboré | wodoszczelność sięgająca 100 m, datownik, zawór helowy |
Cuxhaven | 980 euro | ETA 6498-1 Elaboré | mała sekunda, naciąg manualny |
Spirit of St. Louis | 540 euro | Miyota 821A | mała sekunda |
Augsburg 42 | 340 euro | Miyota 821A | Baumuster A |
Zürich | 240 euro | mechanizm kwarcowy Ronda | datownik, wskaźnik dnia tygodnia |
Ceny zegarków lotniczych marki Laco
Jeśli poszukujesz zegarka, który jak najlepiej oddawałby styl modeli lotniczych z lat 40., na pewno zainteresuje Cię kolekcja Original. Czasomierze z tej linii posiadają koperty o średnicach od 39 mm do 55 mm, wyjątkowo duże koronki oraz cyferblaty, których design odpowiada wymaganiom nieistniejącego już Ministerstwa Lotnictwa Rzeszy określanym jako Baumuster A i B. Modele typu A rozpoznać można po jasno świecących indeksach godzinowych i minutowych, cyfrach arabskich pokrytych farbą fluorescencyjną oraz charakterystycznym trójkącie przy godzinie 12. W zegarkach typu B skala minutowa umieszczona została na środku cyferblatu. Podobnie jak w historycznych lotnikach wskazówki mają kształt miecza i wypełnione są masą fluorescencyjną. Oprócz skali minutowej zegarki nie posiadają żadnych dodatkowych oznaczeń.
Wersje standardowe z matowo-czarnymi tarczami oferowane są aktualnie w rozmiarach 39 mm, 42 mm i 45 mm. W ich przypadku będziesz się musiał przygotować na wydatek rzędu 950–980 euro. Dużo więcej zapłacisz za 55-milimetrowe wydanie Repliki 55, której cena katalogowa wynosi 3450 euro. Fanów modeli vintage'owych zainteresują zegarki określane mianem Erbstück. Kosztują około 2000 euro i na pierwszy rzut oka zdają się pochodzić z dawnych lat. Zegarki zostały sztucznie postarzone przy wykorzystaniu specjalnych procesów chemicznych i mechanicznych , dzięki czemu wyglądają bardzo autentycznie. Na uwagę zasługują także modele z linii Blue Hour. Wyposaża się je w ciemnoniebieskie cyferblaty ze szlifem słonecznym. Całości dopełniają szare tekstylne paski. Ceny czasomierzy utrzymują się w granicach 980 euro.
Tańszą alternatywę dla kolekcji Original stanowi linia Basic. Wizualnie jej zegarki nie różnią się od siostrzanych modeli, w przeciwieństwie do nich oferowane są tylko w dwóch rozmiarach: 42 mm i 39 mm. Ich ceny wahają się od 240 do 520 euro, na co wpływ mają zastosowane mechanizmy. Montuje się w nich podstawowe werki takich marek jak Miyota (napęd automatyczny) lub Ronda (napęd kwarcowy). Zegarki z serii Basic rozpoznać można po mniejszych koronkach i umieszczonym na tarczy napisie Laco.
Na szczególną uwagę zasługują modele z linii Special Models. W tym przypadku marka Laco wzorowała się na zegarach pokładowych, które montowane były w słynnych zabytkowych samolotach. Producent oferuje między innymi warianty z tarczami nawiązującymi do zewnętrznej obudowy samolotów Ju-52. Także w przypadku tej kolekcji użytkownik ma możliwość wyboru pomiędzy modelami z kalibrami automatycznymi marki Miyota, a zegarkami wyposażonymi w mechanizmy kwarcowe marki Ronda. Niezależnie od wydania ich ceny utrzymują się w przedziale 290–540 euro.
Na rynku wtórnym odnaleźć można ponadto wiele zegarków lotniczych i pokładowych z lat 40. Napędzają je kalibry manualne marki Durowe (Deutsche Uhren Rohwerke), która w tamtym czasie ściśle współpracowała z firmą Laco. Te zegarki vintage'owe są szczególnie popularne wśród kolekcjonerów. W przypadku dobrze zachowanych egzemplarzy trzeba się liczyć z wydatkiem rzędu 4000–12 000 euro.
Ceny zegarków morskich i chronografów
Chronometry morskie znajdują się w ofercie marki Laco prawie tak długo jak modele lotnicze. Kolekcja Navy Watches kontynuuje tradycję i oferuje zegarki inspirowane chronometrami pokładowymi z lat 30. i 40. ubiegłego wieku. Ich cyferblaty są równie przejrzyste, co tarcze modeli lotniczych, w porównaniu do nich posiadają jednak spiczaste wskazówki oraz podziałkę minutową przypominającą tory kolejowe (tzw. railway track). Zegarki wyposaża się ponadto w stalowe koperty o średnicach od 36 mm do 42 mm.
Najlepsze modele z serii wyposaża się w udoskonalony kaliber ETA 6498-1 z małą sekundą (ponad 6) oraz naciągiem manualnym, który wykończono w standardzie Elaboré. Trzeba za nie zapłacić około 980 euro. W podobnym przedziale cenowym utrzymują się modele z centralnym sekundnikiem i mechanizmem automatycznym opartym na werku ETA 2824-2. Dużo mniej, bo około 340–470 euro, będziesz musiał zainwestować w zegarki z kalibrami automatycznymi marki Miyota.
Oprócz modeli naręcznych kolekcja obejmuje również zegarki kieszonkowe wykonane w stylu marynistycznym. Czasomierze rozpoznać można po 58-milimetrowych, stalowych kopertach, kalibrze ETA 6497-1 z naciągiem manualnym oraz świecącym w ciemności cyferblacie i czarnych cyfrach. W ich przypadku będziesz się musiał przygotować na wydatek rzędu 980–1125 euro.
Pośród oferty Laco odnaleźć można ponadto całą serię ciekawych chronografów . Najczęściej ich design inspirowany jest wyglądem zegarków lotniczych, producent oferuje jednak także modele nawiązujące do klasycznych chronografów wyścigowych. Montuje się w nich przede wszystkim kalibry oparte na werku Valjoux 7750. Posiadają one datownik (przy 3), małą sekundę (przy 9) oraz licznik minutowy (ponad 6) i godzinowy (poniżej 12). Ich ceny wahają się zazwyczaj między 1850 a 3450 euro.
Trochę zaoszczędzisz decydując się na chronografy z mechanizmami kwarcowymi marki Miyota. Nierzadko można je kupić poniżej 300 euro.
Nowoczesne modele sportowe i taktyczne
Kolekcja Squad Watches / Sports Watches skierowana jest do entuzjastów sportu i spędzania czasu na świeżym powietrzu. Odnaleźć pośród niej można zarówno modele sportowe, jak i taktyczne. Sprawdzą się między innymi w wodzie – producent wyposaża je w bezel oraz zakręcaną koronkę. Czasomierze oprą się ponadto ciśnieniu wody jakie panuje na głębokości 300 m (30 barów), 500 m (50 barów), a nawet 1000 m (100 barów) . Dzięki zaworowi helowemu niektóre z zegarków mogą być wykorzystywane do nurkowania saturacyjnego.
Design tych solidnych modeli określić można jako nowoczesny, a zarazem funkcjonalny. Ich wskazówki, indeksy, cyfry oraz lunetę pokryto farbą fluorescencyjną, która zapewnia im dobra czytelność także przy niedostatecznym oświetleniu. Poza minutnikiem, który pokryto kolorową wersją Superluminovy, pozostałe elementy utrzymane zostały w bieli. Dokładność chodu zapewnia natomiast mechanizm ETA 2824-2 Elaboré ze wskaźnikiem daty.
Ceny zegarków z tej kolekcji zaczynają się od 930 euro. W przypadku najlepszych modeli trzeba się jednak liczyć z wydatkiem rzędu 1940 euro.
Kolekcja Classics – kwintesencja szyku i elegancji
Kolekcja Classics w całości dedykowana jest stylowi Bauhausu. Cyferblaty jej zegarków uznać można za minimalistyczne, ich struktura jest przy tym jednak bardzo elegancka i harmonijna. Tarcze oferowane są w wielu wersjach kolorystycznych – białej, czarnej i szarej, a także w ozdobionym szlifem słonecznym wariancie niebieskim, brązowym lub zielonym.
Ceny modeli podstawowych wyposażonych w mechanizm automatyczny Miyota 9015 zaczynają się od 440 euro. Egzemplarze z udoskonalonym kalibrem ETA 2892-A2 i niebieskimi wskazówkami kosztują natomiast minimum 1200 euro.
Historia marki Laco
Firma Laco (skrót od "Lacher & Co.") założona została przez Friedę Lacher i Ludwiga Hummela w niewielkim miasteczku Pforzheim w 1925 roku. Początkowo jej działalność ograniczała się do importu szwajcarskich werków podstawowych. W Pforzheim były one składane, a następnie montowane we własnych zegarkach Laco. Zmieniło się to w 1933 roku, kiedy to Ludwig Hummel opuścił firmę, aby zająć się produkcją mechanizmów zegarkowych. Stworzona przez niego fabryka Durowe (Deutsche Uhrenrohwerke) przez lata ściśle współpracowała z marką Laco.
Laco należał ponadto do grona pięciu producentów, którzy podczas II wojny światowej dostarczali zegarki niemieckim siłom powietrznym. Przeprowadzony pod koniec wojny nalot aliancki zniszczył prawie całe Pforzheim, w tym także dużą część hal produkcyjnych Laco. Pomimo tego w 1949 roku zarówno Laco jak i Durowe wznowiły produkcję. Dziesięć lat później obie firmy przejęte zostały przez amerykańską korporację U.S. Time Company (obecnie Timex Corporation). W 1965 roku sprzedano je szwajcarskiemu producentowi Ebauches S.A.
Laco bardzo ucierpiał w trakcie kryzysu kwarcowego, a problemy firmy nie ustały aż do końca lat 80. Wtedy to jeden z dyrektorów firmy – Horst Günther – zastrzegł markę i jej nazwę, a następnie zajął się produkcją wysokiej jakości zegarków Laco. Niestety w 2009 roku przedsiębiorstwo ogłosiło upadłość i przez rok pozostawało pod kontrolą firmy Kienzle AG. W roku 2010, pod kierownictwem syna Horsta Günthera – Andreasa – marka wznowiła działalność.