13 477 ofert wraz z promowanymi
Popularna
Cartier Santos Dumont
FULL SET | INTERNATIONAL LIMITED WARRANTY UP TO 2029
17 500 
+ koszty wysyłki
Sprzedawca prywatny
Sponsorowana
Rolex Sky-Dweller
NEW Blue dial
76 579 
+ 214 zł za wysyłkę
Popularna
Hamilton Khaki Pilot Day Date
H64615135
2000 
+ koszty wysyłki
Sprzedawca prywatny
Popularna
Cartier Santos Dumont
Full Set wssa0023
13 266 
+ 852 zł za wysyłkę
Rolex GMT-Master II
"Batman" Full Set Top Condition
57 772 
Darmowa wysyłka
Opcjonalny Certified
Popularna
Rolex GMT-Master
eye of tiger
48 353 
+ 424 zł za wysyłkę
Opcjonalny Certified
Popularna
Rolex GMT-Master II
"Batman" Very Good Condition Full Set
58 195 
+ 856 zł za wysyłkę
Opcjonalny Certified
Sponsorowana
Cartier Santos Dumont
gold
21 000 
+ koszty wysyłki
Opcjonalny Certified
Sprzedawca prywatny
Rolex GMT-Master II
16710 PEPSI "Stick Dial" 2008 Full Set
59 483 
+ 2140 zł za wysyłkę
Opcjonalny Certified
Bulova Lunar Pilot
Special edition full set
1700 
+ koszty wysyłki
Sprzedawca prywatny
Popularna
IWC Big Pilot
Le Petit Prince Big Pilot
22 781 
+ 504 zł za wysyłkę
Popularna
Breitling Navitimer
Chronograph A23322 Automatic Cosc 42mm | New Breitling Strap Box
14 500 
+ 124 zł za wysyłkę
Dołączony Certified
Bulova Lunar Pilot
Black
2011 
Darmowa wysyłka
Sponsorowana
Rolex Sky-Dweller
Great condition Original Box & Papers Original invoice
91 151 
+ koszty wysyłki
Opcjonalny Certified
Sprzedawca prywatny
Popularna
IWC Pilot Double Chronograph
3713 Pilot Double Chronograph Doppelchronograph
16 690 
+ 1070 zł za wysyłkę
Dołączony Certified
Popularna
Rolex GMT-Master II
116710LN Box And Card
48 571 
+ 1070 zł za wysyłkę
Opcjonalny Certified
Popularna
IWC Pilot Mark
XV Stahlband
16 647 
+ 638 zł za wysyłkę
Rolex Sky-Dweller
White Dial
65 042 
+ 941 zł za wysyłkę
Opcjonalny Certified
Rolex GMT-Master II
steel gold cerachrom bezel Gserie - acciaio e oro
50 497 
+ 552 zł za wysyłkę
Opcjonalny Certified
Sponsorowana
Rolex GMT-Master II
„Full Set“ & Rolex Service 27.04.23
55 610 
+ koszty wysyłki
Opcjonalny Certified
Sprzedawca prywatny
Popularna
Rolex Sky-Dweller
Rosegold 18Kt. Chocolate Dial - Top Condition with Rubber B Choco Strap
115 500 
+ 642 zł za wysyłkę
Rolex GMT-Master
Pepsi 16700 From 1989
42 366 
+ 338 zł za wysyłkę
Dołączony Certified
Rolex GMT-Master II
116710LN - Chromalight - Box ONLY - Steel - Black Dial - Random Serial
43 436 
+ 471 zł za wysyłkę
Dołączony Certified
Rolex GMT-Master II
„Pepsi“ Faded Bezel Ref. 16710
44 463 
+ 638 zł za wysyłkę
Dołączony Certified
Popularna
Cartier Santos Dumont
NEW 2025 Large Model WSSA0022
16 639 
+ 541 zł za wysyłkę
Sponsorowana
Rolex GMT-Master
Full set guaratee fucsia dial watertigh made 1968
87 727 
+ koszty wysyłki
Opcjonalny Certified
Sprzedawca prywatny
Rolex GMT-Master II
16713 "Rootbeer"
48 357 
+ 424 zł za wysyłkę
Dołączony Certified
Chrono24 Direct
Hamilton Khaki Pilot Pioneer
H76522531
2574 
+ koszty wysyłki
Sprzedawca prywatny
Popularna
Breitling Jupiter Pilot
Navitimer Jupiter Pilot Chronograph - Box & Papers - A59028
9800 
+ 321 zł za wysyłkę
Citizen Promaster Sky
Eco Drive Radio Controlled Promaster
1154 
+ koszty wysyłki
Sprzedawca prywatny

Ochrona Kupujących Chrono24

Najbezpieczniejsza droga do wymarzonego zegarka

Więcej informacji

Breitling Navitimer
D23322
20 537 
+ koszty wysyłki
Sprzedawca prywatny
Sponsorowana
Rolex GMT-Master II
116710LN
55 632 
+ koszty wysyłki
Sprzedawca prywatny
Popularna
IWC Pilot Chronograph
1993 Pilot's Chronograph Mecaquartz 3741-01 - Fliegerchronograph w. Box
9538 
+ 535 zł za wysyłkę
Popularna
IWC Pilot Chronograph Top Gun
IW378901
19 127 
+ 1094 zł za wysyłkę
Rolex GMT-Master II
Edelstahl/18k Gold Never-Polished Rolex Box Ref. 16713
42 323 
+ 462 zł za wysyłkę
Dołączony Certified
Popularna
Breitling Aerospace
Titanium F56061 40mm
8452 
+ 278 zł za wysyłkę
Rolex GMT-Master II
Top Condition-2005
47 073 
Darmowa wysyłka
Opcjonalny Certified
Sponsorowana
Rolex Sky-Dweller
2023 White gold and steel Mint Green dial Jubileé Brazalet
109 552 
+ koszty wysyłki
Sprzedawca prywatny
Oris Big Crown ProPilot Date
01 751 7761 4065-07 8 Big Crown Propilot Date 20 Full set additional original strap
5400 
+ koszty wysyłki
Sprzedawca prywatny
Rolex GMT-Master II
LC100 | NEW | 12/2021 | FullSet | 116710LN
67 186 
+ 856 zł za wysyłkę
Rolex GMT-Master II
Green sticker top quality N serie ss / gold - acc oro
41 510 
+ 552 zł za wysyłkę
Opcjonalny Certified
Popularna
Bulova Lunar Pilot
50th Anniversary Limited Edition
4921 
+ 428 zł za wysyłkę
Popularna
Rolex GMT-Master II
Ref. 16710 / Coke
40 567 
+ 588 zł za wysyłkę
Popularna
Rolex GMT-Master II
16710 Coke 40mm Black Dial S Serial Circa 1994
39 192 
+ 980 zł za wysyłkę
Popularna
Rolex GMT-Master
Pepsi 1961 Pointed Crown Guards
42 135 
+ 388 zł za wysyłkę
Popularna
IWC Pilot Spitfire Chronograph
Chronograph387902
16 142 
+ 757 zł za wysyłkę
Popularna
Rolex GMT-Master II
Two Tone Yellow Gold Black Ceramic Bezel Oyster Bracelet
50 935 
+ 960 zł za wysyłkę
Rolex GMT-Master
pepsi
44 933 
+ 167 zł za wysyłkę
Opcjonalny Certified
Rolex GMT-Master II
Professionali Gmt Master II 16710 "coke" full set
46 217 
+ 428 zł za wysyłkę
Dołączony Certified
Popularna
Rolex GMT-Master
1985 Pepsi Red Blue
47 169 
Darmowa wysyłka
Popularna
Rolex Sky-Dweller
336934 Green Dial Stainless Steel Jubilee BOXES/PAPERS
104 652 
+ 584 zł za wysyłkę
Popularna
Rolex Sky-Dweller
FullSet / Lc: EU / Blau - Blue
72 707 
+ 638 zł za wysyłkę
Opcjonalny Certified
Popularna
Rolex GMT-Master
16700 Pepsi 40mm Black Dial Circa 1996 T Serial
38 408 
+ 980 zł za wysyłkę
Rolex GMT-Master
'1675' Nipple Dial
41 155 
+ 388 zł za wysyłkę
Rolex GMT-Master II
2020 | FullSet | 116713LN
62 907 
+ 856 zł za wysyłkę
Dołączony Certified
Rolex GMT-Master
Orginal Papers LC100 | 1977
62 008 
+ 1280 zł za wysyłkę
Opcjonalny Certified
IWC Pilot Chronograph
Pilot's Chronograph 43 mm ref. IW377704
18 000 
Darmowa wysyłka
Dołączony Certified
Popularna
Rolex GMT-Master II
40mm Stainless Steel Black Bezel Date Year 2002 Model 16710
39 588 
+ 588 zł za wysyłkę
Dołączony Certified
Breitling Navitimer World
FULL SET - Navitimer World A2432212 46 mm GMT
20 900 
Darmowa wysyłka
Opcjonalny Certified
Rolex GMT-Master II
"Batman" Very Good Condition Full Set
58 623 
+ 856 zł za wysyłkę
Opcjonalny Certified

Zegarki lotnicze – funkcjonalność dla najbardziej wymagających

Zegarki lotnicze to zarówno precyzyjne instrumenty pomiarowe, jak i modne gadżety. Ten stworzony z myślą o pilotach typ zegarka naręcznego cieszy się rosnącą popularnością w branży. Najważniejszymi producentami modeli lotniczych są IWC i Breitling.

Chrono24-Logo Autor: Chrono24

5 powodów, dla których warto kupić zegarek lotniczy

  • Doskonała czytelność cyferblatu także w nocy
  • IWC Mark XI: model o wzorcowym designie
  • Breitling Navitimer: kultowy chronograf z suwakiem logarytmicznym
  • Noszone modele znanych marek można kupić za mniej niż 1000 euro
  • Niektóre modele marki Sinn i Stowa są certyfikowane jako zegarki lotnicze

Modele nie tylko dla pilotów

Duże, przejrzyste i funkcjonalne – tak najlepiej opisać można zegarki lotnicze. Historia najpopularniejszych z nich często powiązana jest z przemysłem wojskowym, co tłumaczy dlaczego postawiono w nich na czytelność i funkcjonalność. Obecnie czasomierze należą do grona najchętniej kupowanych i to nie tylko przez pilotów.

Modele lotnicze wyróżnia ich nieskomplikowany design umożliwiający bezproblemowe odczytanie godziny. Ich cyferblaty są raczej proste i zazwyczaj czarne. Białe wskazówki i indeksy pokrywa się dodatkowo masą fluorescencyjną, co pozwala na sprawdzanie czasu nawet w ciemności.

W 2012 roku wprowadzono ujednolicone standardy dla modeli lotniczych. W związku z tym niemieccy producenci tacy jak Sinn czy Stowa zaczęli certyfikować swoje czasomierze, gwarantując tym samym ich niezawodność nawet w ekstremalnych warunkach.

Najbardziej znane szwajcarskie manufaktury oferujące zegarki dla pilotów to Breitling i IWC. Na szczególną uwagę zasługują tutaj takie klasyki jak Breitling Navitimer czy IWC Mark XI. Wiele spośród współczesnych modeli lotniczych wzorowanych jest właśnie na zegarkach tej drugiej marki. Z kolei chronograf Navitimer zapisał się w historii zegarmistrzostwa dzięki wykorzystaniu w nim suwaka logarytmicznego. Funkcja pozwala na obliczanie takich wartości jak ilość spalanego paliwa czy średnia prędkość wznoszenia i opadania.

Ile kosztują zegarki lotnicze?

ModelSzacowana cena Wielkość w mm Funkcje
Rolex GMT-Master II Pepsi 18 600 euro 40GMT
Rolex GMT-Master II Batman 9600 euro 40GMT
IWC Mark XI (vintage) 6600 euro 36
Breitling Chronomat 44 GMT 6600 euro 44chronograf, GMT
Breitling Navitimer 01 5200 euro 43chronograf, suwak logarytmiczny, datownik
IWC Pilot’s Watch Chronograph 4000 euro 43chronograf, wskaźnik Day-Date
IWC Pilot’s Watch Chronograph 3900 euro 40datownik
Sinn 103 Ti UTC TESTAF 2800 euro 41chronograf, GMT, datownik

Ceny poszczególnych modeli

Segment luksusowych zegarków lotniczych cieszy się w ostatnich latach dużą popularnością. Oferta – przede wszystkim na rynku kolekcjonerskim – jest obecnie na tyle szeroka, że nawet osoby z nieco mniejszym budżetem szybko znajdą pasujący do ich oczekiwań model. Najbardziej przystępne cenowo egzemplarze są do nabycia za mniej niż 1000 euro. Dla przykładu, używane modele Breitling Aerospace z werkiem kwarcowym kosztują aktualnie około 800 euro. Nieco droższe są zegarki Breitling Chronomat – ich obecna wartość rynkowa to mniej niż 1000 euro. Oba wymienione modele posiadają typowe dla Breitlinga lunety z czterema charakterystycznymi „pazurami“.

W segmencie cenowym od 1000 do 2500 euro oprócz droższych modeli Breitlinga znajdziemy również wiele zegarków francuskiej marki Bell & Ross. Jeśli chodzi o klasyki pośród oferty IWC, najtańsze używane egzemplarze kosztują około 2000 euro. Dobrze zachowane chronografy producenta z Schaffhausen można z kolei nabyć za 2500 euro.

Wybrane warianty zegarka 857 UTC firmy Sinn posiadają certyfikat TESTAF. Nowy egzemplarz tego innowacyjnego modelu kosztuje 1900 euro. Jeśli chodzi o chronografy, lotniczy model Sinn 103 Ti TESTAF bez funkcji GMT wymaga inwestycji około 2.600 euro. Warianty wyposażone w drugą strefą czasową są warte 500 euro więcej.

W przedziale cenowym do 10 000 euro wśród modeli lotniczych króluje zegarek GMT-Master marki Rolex. Genewska manufaktura zaprojektowała te czasomierze z drugą strefą czasową specjalnie z myślą o pilotach linii lotniczych. Amerykańska spółka lotnicza Pan American World Airways (Pan Am) mianowała je oficjalnymi zegarkami służbowymi.

Jednym z najpopularniejszych modeli jest GMT-Master II z czarno-niebieską, ceramiczną lunetą, który ze względu na kolor nazywany jest również Batmanem. W wersji nienoszonej kosztuje on około 9600 euro. Za egzemplarz noszony zapłacisz o kilkaset euro mniej. Na uwagę zasługuje również zaprezentowany na targach zegarkowych Baselworld 2018 GMT-Master II Pepsi o numerze referencyjnym 126710BLRO. Aby stać się jego właścicielem należy przygotować się na wydatek minimum 18 000 euro, pomimo, że jego cena katalogowa ustalona została na 8400 euro.

Właściwości zegarków lotniczych

Zegarki lotnicze wyróżniają się wyjątkowo dobrą czytelnością. Zazwyczaj wyposaża się je w duże czarne cyferblaty, białe indeks godzinowe i duże wskazówki. Aby zapewnić użytkownikowi możliwość odczytania godziny również w ciemności zarówno wskazówki oraz indeksy pokrywa się farbą fluorescencyjną. Całości dopełniają cyfry arabskie i trójkąt, którym w większości modeli zastępuje się indeks godziny 12.

Wiele spośród zegarków lotniczych wyposaża się dodatkowo w chronografy, a nierzadko również w funkcję flyback. Przykładem takiego modelu jest Heuer Bund, który marka Heuer stworzyła pod koniec lat 60. ubiegłego wieku na potrzeby niemieckich sił zbrojnych. Ten zegarek vintage'owy jest niezwykle popularny wśród kolekcjonerów, a pomimo tego jest jeszcze stosunkowo niedrogi. Aby stać się właścicielem tego lotniczego chronografu trzeba się będzie przygotować na wydatek rzędu 5000 euro.

Najpopularniejsze modele lotnicze

Breitling Navitimer jest jednym z najpopularniejszych zegarków lotniczych na świecie. Chronograf wyposażono w suwak logarytmiczny pozwalający na dokonywanie różnych obliczeń. Zegarek oferowany jest obecnie również w wersji z kalibrem manufakturowym 01 wyróżniającym się 70-godzinną rezerwą chodu. Najbardziej czytelne są modele z 46-milimetrowymi kopertami. Najlepsze z zegarków tej kolekcji wyposaża się w kaliber manufakturowy z funkcją rattrapante umożliwiającą mierzenie międzyczasów. Model Navitimer oferowany jest w wersji ze stali szlachetnej, złota i połączenia obu tych materiałów.

Zegarki lotnicze marki IWC należą do grona najbardziej pożądanych na rynku. Ich design wytyczył kierunek dla wszystkich tego typu zegarków. Modele Big Pilot’s Heritage inspirowane są egzemplarzami historycznymi, co oznacza, że należą do kategorii zegarków retro. Na uwagę zasługuje tutaj między innymi wariant o 48-milimetrowej kopercie zapewniającej niezwykłą czytelność. Ponadprzeciętnie duża koronka ułatwia ponadto obsługę zegarka. Oprócz prostych modeli trzywskazówkowych pośród czasomierzy lotniczych marki IWC odnaleźć można również chronografy.

Z produkcji zegarków dla pilotów znana jest również niemiecka marka Tutima. Tak jak Heuer dostarczała ona chronografy lotnicze dla niemieckich sił zbrojnych. Czasomierze te są bardzo rzadkie i mało znane, a przy tym niezwykle popularne wśród kolekcjonerów. Dostępne są w wersji ze stali szlachetnej i tytanu. Te drugie są dużo lżejsze. Koperta modelu Tutima Military Chronograph jest całkowicie zaokrąglona, aby pilot znajdujący się ekstremalnej sytuacji nie zranił się o krawędź. Ze względów bezpieczeństwa wszystkie przyciski zintegrowane zostały ponadto z kopertą. Zegarek napędza kaliber automatyczny 5100 marki Lémania. Mechanizm należy do grona rzadkich i pożądanych werków z funkcją chronografu. Zakup tytanowego modelu będzie wiązał się z wydatkiem około 2300 euro. Za zegarek wykonany ze stali szlachetnej zapłacisz odrobinę mniej, bo około 2000 euro.

Historyczne znaczenie modeli lotniczych

Za jeden z pierwszych na świecie naręcznych czasomierzy lotniczych uchodzi model Cartier Santos. Louis Cartier zaprojektował go w 1904 roku dla brazylijskiego pioniera lotnictwa Alberto Santosa-Dumonta. Dwa lata później Santos-Dumont wykonał pierwszy w Europie oficjalny przelot samolotem silnikowym. Noszony przez niego model Cartier posiadał charakterystyczną, kwadratową kopertę. Zegarki naręczne – w przeciwieństwie do kieszonkowych – zapewniały większe bezpieczeństwo pilotom, którzy dzięki nim nie musieli odrywać rąk od wolantu podczas sprawdzania godziny.

Design nowoczesnych modeli lotniczych opiera się na wzornictwie dawnych zegarków obserwacyjnych, z których korzystano w ramach żeglugi dalekomorskiej. W Niemczech kolekcjonerzy nazywają te urządzenia „B-Uhren“, w Anglii „deck watches“, a we Francji „chronomètres de bord“. Czasomierze te – jeszcze w formacie kieszonkowym – służyły jako „mobilne“ uzupełnienie stacjonarnych chronometrów pokładowych, pomagające marynarzom podczas precyzyjnego ustalania pozycji na morzu. Do dziś nawigację morską – na przykład w przypadku awarii systemu GPS – można prowadzić na podstawie wskazań sekstansu oraz analogowych lub kwarcowych zegarów pokładowych.

Kierowanie okrętem według zasad wciąż wykładanej na uczelniach morskich astronawigacji odbywa się na podstawie czasu zegara pokładowego, który zestawia się ze wskazaniami skierowanego na horyzont sekstansu. Godzina na zegarku obserwacyjnym – noszonym zazwyczaj przez kapitana lub oficera nawigacyjnego – jest precyzyjnie zsynchronizowana z godziną wskazywaną przez zegar pokładowy.

Pionierzy lotnictwa na początku XX wieku bardzo chętnie korzystali z kieszonkowych zegarków obserwacyjnych dla marynarzy. Co ciekawe, do ich kopert często dorabiano małe uchwyty, które służyły do zaczepienia pasków. Tym sposobem zegarek można było zapiąć na nadgarstku lub udzie, co znacznie ułatwiało sprawdzenie godziny podczas lotu. Charakterystycznym detalem takich przerobionych czasomierzy była duża, wystająca do góry koronka.

Rozwój zegarków obserwacyjnych pośrednio ukształtował przyszły wzorniczy standard modeli dla pilotów – czarny cyferblat, duże białe lub żółte indeksy oraz nieco większe niż zwykle wskazówki. Co istotne, wiele elementów dawnych zegarków lotniczych i morskich posiadało luminescencyjne oznaczenia. Masę świecącą wykonywano wówczas ze szkodliwego, radioaktywnego radu. Dziś promieniotwórczy pierwiastek zastąpiono innymi substancjami, spośród których najbardziej popularna jest Superluminova. Różnica między radem a Superluminovą polega na tym, że rad świeci bez przerwy, podczas gdy Superluminova wymaga wcześniejszego naświetlenia.

Od samych początków istnienia segmentu zegarków lotniczych większość egzemplarzy posiadała tak zwaną stop-sekundę. Funkcja ta pozwala zatrzymywać wskazówki po wyjęciu koronki, co umożliwia precyzyjne ustawienie godziny oraz łatwą synchronizację czasu z innymi zegarkami. Przed drugą wojną światową jednym z najważniejszych niemieckich producentów modeli lotniczych była manufaktura A. Lange & Söhne z siedzibą w saksońskim Glashütte. Przez wiele lat spółka rodziny Lange zaopatrywała niemieckie siły zbrojne. Dziś lotnicze zegarki Lange są bardzo rzadkie oraz stanowią niezwykłą gratkę dla kolekcjonerów. Ich ceny przekraczają czasami kwotę 30 000 euro. Podobny pułap cenowy osiągają chronografy lotnicze kilku innych niemieckich producentów takich jak Tutima i Junghans.

Najważniejsze fakty z historii zegarków lotniczych

  • Wzorowane na dawnych zegarkach obserwacyjnych dla marynarzy
  • Modele dla pilotów upowszechniły standard noszenia zegarka na nadgarstku
  • Pierwszy naręczny zegarek lotniczy nosił nazwę Cartier Santos
  • A. Lange & Söhne był jednym z najważniejszych niemieckich producentów zegarków lotniczych

IWC Mark XI – „lotnik“ o kultowym statusie

W kręgach kolekcjonerskich za jeden z najbardziej uznanych modeli lotniczych od lat uchodzi zegarek Mark XI szwajcarskiego producenta IWC. Pierwsze egzemplarze Mark XI opuściły manufakturę pod koniec lat 40. ubiegłego wieku. Przez trzy następne dekady IWC zaopatrywało lotników najróżniejszych sił powietrznych, w tym także pilotów brytyjskich jednostek RAF. Mark XI był prostym zegarkiem z naciągiem ręcznym. Nie posiadał dodatkowej funkcji stopera, dzięki czemu był stosunkowo niedrogi – jego cena wynosiła około 350 franków szwajcarskich. Obecnie wartość egzemplarzy vintage'owych oscyluje między 5000 a 9000 euro. Znakiem szczególnym sławnych modeli lotniczych IWC jest skierowany ku górze trójkąt na pozycji godziny dwunastej. Wielu współczesnych producentów – między innymi firma Fortis – kopiuje klasyczny styl zegarków IWC.

DIN 8330 – nowa norma przemysłowa dla zegarków lotniczych

W 2016 roku stworzono pierwszą na świecie oficjalną normę przemysłową dla zegarków lotniczych. Jej pełna nazwa to „DIN 8330: techniki pomiaru czasu – zegarki lotnicze“. Producentem, który najszybciej dopasował się do kryteriów nowego standardu, była niemiecka firma Sinn. Co ciekawe, przedsiębiorstwo z Frankfurtu współpracowało już wcześniej na tym polu z Uniwersytetem Technicznym w Aachen. Efektem współpracy był stworzony w 2012 roku standard TESTAF (Technischer Standard Fliegeruhren), który można uznać za bezpośredni pierwowzór regulacji wprowadzonej przez Niemiecki Instytut Normalizacyjny. Według DIN 8330 naręczny zegarek lotniczy powinien móc zastąpić czasomierze pokładowe samolotu na wypadek ich awarii. Poza tym konstrukcja takiego czasomierza ma gwarantować ochronę mechanizmu przed fizycznymi obciążeniami lotu, nie stwarzając przy tym zagrożenia dla pilotów.

Spośród dalszych regulacji DIN 8330 warto wymienić przede wszystkim te, które dotyczą wyglądu oraz budowy zegarka lotniczego. Modele tego typu powinny posiadać wyraźnie zaznaczone indeksy godzinowe i minutowe. Zarówno indeksy, jak i wskazówki powinny być obficie pokryte masą świecącą, która zapewnia czytelność tarczy w ciemności. Co istotne, świecenie farby fluorescencyjnej musi być gwarantowane przez przynajmniej trzy godziny po odstawieniu od źródła światła. Cyferblat oraz tło skali godzinowej powinny być matowoczarne, a średnica całej tarczy nie może być mniejsza niż 27 mm. Centralny sekundnik powinien zatrzymywać się po wyjęciu koronki. Luneta musi obracać się w obie strony oraz dysponować dokładnie zaznaczoną skalą minutową.

Norma DIN 8330 zawiera bardzo konkretne wytyczne, jeżeli chodzi o odporność zegarka na trudne warunki lotu. Mechanizm czasomierza lotniczego musi zachować funkcjonalność w przedziale temperaturowym od -15 do +55 stopni Celsjusza. Poza tym działania werku nie powinien zakłócić upadek na twarde podłoże z wysokości jednego metra. Dalsze regulacje dotyczą między innymi odporności na pola magnetyczne, wytrzymałości paska, jego mocowań przy kopercie oraz wodoszczelności koperty według osobnej normy DIN 8310. Po zakończonych testach zegarek nie powinien wykazywać znacznych błędów pomiarowych oraz widocznych uszkodzeń zewnętrznych.