NOMOS
“NOMOS Glashütte – wschodząca gwiazda niemieckiego zegarmistrzostwa
Zegarki NOMOS Glashütte rozpoznać można po prostocie formy i płaskiej budowie. Dzięki wyszukanej ofercie producent z roku na rok zyskuje coraz większą rzeszę fanów. Obecnie zalicza się do grona najważniejszych niemieckich marek.
5 najważniejszych cech marki NOMOS
- Ponadczasowy design inspirowany stylem Bauhaus
- Płaskie koperty i mechanizmy
- Kalibry manufakturowe
- Oferta skierowana do kobiet i mężczyzn
- Odznaczona ponad 130 nagrodami i wyróżnieniami
Sztuka rzemieślnicza i technologia laserowa
Ze względu na neutralny design oraz możliwość wyboru wielkości koperty, zegarki NOMOS przypadną do gustu zarówno kobietom, jak i mężczyznom. Najpopularniejsze z nich to charakteryzujący się swobodnym stylem model Metro, subtelnie elegancki Orion i żeglarski Ahoi. Każdy z nich dostępny jest w kilku różnych wersjach. Metro przyciągnie uwagę osób, którym zależy na dodatkowym wskaźniku rezerwy chodu. Ahoi wyróżnia się z kolei wysoką wodoodpornością.
Interesująca jest także sama historia powstania marki. Stworzona została przez Rolanda Schwertnera – eksperta komputerowego z Düsseldorfu – tuż po upadku muru berlińskiego. Jej nazwa wywodzi się od istniejącego dawniej przedsiębiorstwa NOMOS-Uhr-Gesellschaft, które w latach 1906 – 1910 zajmowało się w Glashütte dystrybucją szwajcarskich zegarków kieszonkowych. Schwertner postanowił przywrócić dawną świetność marce. Natknął się jednak na pewne trudności. Aby móc legalnie używać nazwy Glashütte, musiał udowodnić, że produkcja jego zegarków w większości odbywa się w tej miejscowości, a nie tak jak u poprzednika w innym miejscu.
Stopniowo NOMOS zaczął wytwarzać coraz większą ilość własnych kalibrów. Dziś producent może pochwalić się tym, że 75% do 95% produkcji odbywa się w jego własnym zakładzie. Dla otrzymania odpowiedniego oznaczenia pochodzenia wystarczyłoby jedynie 50%. Na całym świecie istnieje tylko kilka manufaktur, które mogłyby konkurować z NOMOSem w kwestii samodzielnego wyrobu. Firma sięga przy tym nie tylko po tradycyjne techniki rzemieślnicze, ale korzysta również z technologii laserowych i sterowanych komputerowo narzędzi. Ciekawym rozwiązaniem jest wprowadzony w 2014 roku tzw. Swing-System. Ten składający się z kotwicy, koła wychwytowego oraz balansu mechanizm jest w całości wytwarzany we własnych pracowniach. W ten nietypowy manifest niezależności NOMOS zainwestował nie tylko lata pracy, ale także ponad 10 milionów euro.
Skromnie wyglądające zegarki NOMOSa skrywają często wnętrze, które wzbudza spore zainteresowanie w branży. Przykładowo: w 2015 roku prasa fachowa szeroko rozpisywała się o ultracienkim kalibrze DUW 3001. Stworzenie mechanizmu automatycznego o grubości jedynie 3,2 mm wywołało prawdziwą sensację – tego rodzaju naciąg wymaga z reguły znacznie więcej przestrzeni.
Marka nagradzana za design i rozwiązania techniczne
NOMOS bardzo często przykuwa uwagę zarówno mediów, jak i fachowców. Już ponad 10 razy zdobył pierwsze miejsce w rywalizacji o Złoty Balans, czyli najbardziej prestiżową nagrodę na niemieckim rynku zegarkowym.
Barwy dominujące w katalogu NOMOSa to biel i czerń. Wskazówki są zazwyczaj dość smukłe. Preferowanym materiałem koperty jest natomiast stal szlachetna. Nad wzorami cyferblatów oraz kształtami koronek, wskazówek i kopert czuwają projektanci oraz artyści z berlińskiej pracowni Berlinerblau, która jest spółką-córką NOMOSa.
Wskazówki dla kupującego
Osoby poszukujące eleganckiego, a zarazem niepozornego zegarka, który świetnie leżałby na nadgarstku, na pewno zainteresuje oferta marki. Skierowana jest zarówno do kobiet, jak i mężczyzn. Jej produkty wyróżnia płaska budowa i skromny, uporządkowany design. Świetnie pasują zarówno do garnituru, jak i mniej formalnej koszulki polo.
Przez lata liczba modeli NOMOSa znacznie wzrosła. Do okrągłych kopert dołączyły kwadratowe i obłe. Projektanci pozostali jednak wierni wypracowanemu stylowi. Produkty te cechuje klasyczna prostota. Nawet w przypadku modeli, które dysponują licznymi komplikacjami, cyferblat w dalszym ciągu pozostaje przejrzysty.
Idealnym przykładem typowego stylu NOMOSa jest model Tangente. Ten zaprojektowany przez Susanne Günther zegarek był pierwszym produktem marki. Pojawił się w ofercie w roku 1992 i od razu zyskał dużą rzeszę fanów. Wyposażono go w mechanizm z naciągiem manualnym i małą sekundę. Model dostępny jest w wielu wersjach. Różnią się nie tylko kolorem, ale także rodzajem mechanizmu i wielkością. Wariant damski jest stosunkowo nieduży – średnica jego koperty wynosi 33 mm. Zegarek kosztuje około 1000 euro. Ceny modeli z kopertą o średnicy 38 mm utrzymują się natomiast w granicach 2000 euro. Dostępna jest ponadto edycja specjalna Tangente – dedykowana organizacji Lekarze bez Granic. Część kwoty z jej sprzedaży przeznaczana jest na pomoc humanitarną.
Niektóre modele wzbogacono z kolei o walory funkcjonalne, które nieco odstają od typowego wizerunku marki. Ahoi wyróżnia przykładowo osłona koronki, która chroni zegarek przed dostawaniem się wody do jego wnętrza. Model jest ponadto odporny na oddziaływanie ciśnienia wynoszącego 20 barów, co odpowiada głębokości 200 m. Dzięki temu świetnie nadaje się do nurkowania lub żeglowania. Zakup nienoszonego egzemplarza to wydatek około 2000 – 3000 euro.
Innym interesującym modelem w ofercie marki jest Orion. Zegarek ujmuje swoim skromnym wyglądem oraz charakterystyczną dla tego producenta komplikacją w postaci małej sekundy. Chętnie sięgają po niego projektanci ze współpracującego z NOMOSem studia Berlinerblau. Model Club skierowany jest z kolei do młodszych klientów, podczas gdy gustowny Ludwig to zegarek odpowiedni dla klasy biznesowej. Osobom, które preferują nieco większe czasomierze, na pewno spodoba się model Zürich.
Fani luksusu powinni sięgnąć po modele Lux i Lambda, oferowane w wersjach z białego lub różowego złota. Ich zakup to wydatek około 10 000 euro. Na życzenie można je także zamówić z dnem ze szkła szafirowego. Idealnym uzupełnieniem obu zegarków będzie bardzo wytrzymały i odporny na zawilgocenia pasek z końskiej skóry Cordovan.
Pomimo popularności marki i tylu ciekawych elementów, ceny jej produktów określić można jako przystępne. Użytkowników przyciąga ponadto design inspirowany stylem Bauhaus. Wyraża się on w przedkładaniu funkcjonalności nad luksusowy wygląd.
NOMOS na ręce amerykańskiego prezydenta
Wraz z rosnącym popytem marka NOMOS zaczęła się rozrastać. Jej obrót podwoił się (2011-2014), a liczba pracowników wzrosła do ponad 200. Siedziba pozostała jednak niezmieniona. W dalszym ciągu znajduje się w miejscowości Glashütte, w budynku dawnego dworca kolejowego. W jego pobliżu rezydują dwaj konkurenci NOMOSa: A. Lange & Söhne i Glashütte Original. Z saksońskiego Müglitztal producent eksportuje swoje produkty do ponad 40 krajów. Do najbardziej znanych posiadaczy zegarków NOMOSa należy były prezydent USA Bill Clinton.